Byebye Thailand, we gaan je missen!

23 februari 2014 - Nong Khai, Thailand

Goedemiddag iedereen!

We komen nog eens boven water zegt.. We weten nu al dat we slechte bloggers zullen zijn, alvast onze excuses!

Er is natuurlijk heel veel te vertellen nu, we proberen het zo compact mogelijk neer te pennen:

Na Koh Lanta zijn we naar Krabi getrokken, gezellig stadje. De meeste gaan naar Krabi om er de stranden in de buurt te bezoeken die werkelijk prachtig zijn, maar natuurlijk ook heel toeristisch. Dus wij op een bootje naar enkele eilanden. Man man, toch wat te toeristisch naar onze zin (ook al kozen we nog de minst toeristische eilanden), maar oke, als je de 200 andere mensen wegdenkt zijn de stranden idd prachtig. Voordeel: de boottocht heeft ons een kleurtje gegeven, waardoor Daan er nu als een echte Thai uitziet. Verder maakten we er een sport van om te proberen fotos te trekken waarbij het lijkt of we alleen zijn, een hele opdracht! Ook goed gelachen met een hilarische (ietwat dikke) Chinese familie, heerlijk dat niemand ons verstaat! Ook gesnorkeld en gezwommen, dus dat kon slechter natuurlijk.

Onze volgende stop was Khoa Sok, een echte aanrader (tip 1, eline!)
Dit is een natuurgebied waar je trektochten kan doen. In het dorpje zelf sliepen we in een hutje op palen, te midden van de meest prachtige natuur. Hier waren we wekelijk met ons gat in de boter gevallen! Als trektocht kozen we voor de 'lake tour 2 days 1 night' en dat was een heel erg goede keuze. We hadden de tijd van ons leven. We sliepen in drijvende hutjes op een meer, hadden leuk gezelschap en een crazy gids. We zwommen naar hartenlust in het (zeer warme) water, deden een tocht in een grot (waar we ook in moesten zwemmen, spannend!) en deden boottochtjes in een schitterende natuur. Afin, kortom, dat was echt geweldig en helemaal niet afgeladen vol toeristen!

Dan de slaaptrein op naar Bangkok, waar we nu enkele dagen bleven om de stad deze keer echt te bezoeken. We moeten zeggen dat we toch een zwak hebben voor deze drukke maar authentieke stad. We zagen er ook enkele Belgen in actie op TV (Thailand is zot van de premier league en de bieren van hier sponsoren Everton, Chelsea,... We ontdekten dat doordat het bier dat Daan hier altijd drinkt op Lukaku zijn truitje staat, geniaal!)

Na Bangkok trokken we naar het Noorden (Chiang Mai) waar we nog een trektocht (van twee dagen) deden in de bergen, dat was niet van de poes! Maar de indrukwekkende omgeving deed ons dat snel vergeten. We reden zelfs olifantje (al weten we nog altijd niet wat we daar moreel nu van moeten vinden). Wat we u wel kunnen zeggen: dat is echt doodeng haha, zelf Daan had toch een beetje schrik ("niet waar" Daan). Maar ook wel heel indrukwekkend natuurlijk. Verder deden we een fietstochtje en gingen we (ohja) naar de film. De film was zeer goed (the wolf of wallstreet) maar waarom wij het deden was het volgende:een sofa waar je met twee in kon zitten voor de helft van de prijs die je bij ons betaalt, dat moesten we toch uittesten?! Het was als film kijken bij u thuis met een giga scherm, beetje decadent maar goed, we mogen al eens zot doen!

Op dit moment bevinden we ons in het Noordoosten, waar we ons zelf de attractie voelen. De weinige toeristen die we hier zien, zijn Thaien die het drukke Bangkokse leven even proberen te vergeten. Een beetje zoals de zee voor ons Belgen is. Dat is fijn maar ook vermoeiend. We zitten wel in het leukste guesthouse ooit (Mut Mee) waar we de voorbije dagen uitgerust en geluilekkerd hebben (vlak naast de mekong!) Vele mensen blijven hier plakken, en ook wij zijn gezwicht. In dit stadje is er eigenlijk niet veel te zien, vele mensen komen hier naar toe om de grens met Laos over te steken. In de prachtige tuin van het gueshouse zit iedereen dan ook hele dagen te chillen en te eten (je kan hier dingen bestellen van milkshakes tot pannenkoeken tot broodjes, we eten veel te veel want we willen alles proeven haha!

Als tussendoortje zijn we nog naar een natuurpark geweest waar we een berg van gemiddeld 20% en 2000 hoogtemeters hebben bedwongen (we voelen het nog altijd in die arme kuiten)! Dat was echt wel een beetje zot vond Eva, en Daan deed dat nog eens met een rugzak ook. Maar het zotste van al: er waren dragers die dit met een stok met talloze bagage (van mensen die niet zo stoer waren als Daan) deden. Allez, dat was echt je reinste gekkenwerk, en die mannen gingen echt snel! Op het einde moest je echt kruipen over de stenen, het is ons een raadsel hoe die crazy people dat deden. Het leek ons overigens een ideale opdracht voor Wauter vs Waes! Ook straf: eenmaal boven aangekomen was de top zo vlak als een voetbalveld ('plateau' genoemd). We sliepen er een nachtje en hikete de volgende dag weer naar beneden. Dat was toch wel genoeg fysieke inspanning voor een paar weken volgens Eva haha!

Nu zijn we weer in ons favoriete stadje (Nong Khai), waar we bekomen zijn van de berg en morgen het land uit moeten en dus de grens met Laos via 'de vriendschapsbrug', zullen oversteken.

Gingen we niet naar Myanmar? Dat was het plan, maar momenteel zijn we nog aan het uitzoeken of dat budgettair te doen is. We hebben van andere reizigers gehoord dat het toch wel duur is in vergelijking met de rest en we kunnen ons maar 1 duur land veroorloven (eigenlijk ook al niet, maar bon haha).  Het plan is nog niet volledig weg maar momenteel richten we onze peilen op Laos (en Cambodia). Over Laos is iedereen wild enthousiast dus we zijn heel benieuwd... Al laten we Thailand ook met spijt in het hart achter!

Het volgend bericht zal dus uit Laos komen, wij chillen hier lustig verder, hopelijk is in Belgie alles even goed!

Daan en Eva

1. Frie:
    23 februari 2014
    Liefste Daan en Eva!

Ik droom helemaal mee wet als ik jullie verhalen lees. Echt zaaaaalig! Ook heel toffe foto's (ik heb die begot nu pas ontdekt!!) Geniet nog van Nong Khai en dan jullie beste Laotiaans bovenhalen. Dat belooft! Ik kijk uit naar jullie volgende bericht, but no pressure is on ;)

xxx
  2. Eline Van Hollebeke:
    24 februari 2014
    Zalig om dit te lezen!!! Mijn maandagmorgend op de trein die normaal echt depri is werd ineens een stuk aangenamer! Het doet me super veel deugd de verhalen te horen en foto's te zien! Ben zo blij voor jullie! Eva, vooral de foto op die scooter met uw salopette en roze helm is geniaal :-D! En wat een coole tips voor mijn reis in de zomer! Krijg er suuuuper veel zin in als ik dat alles lees en zie! Helaas gaan wij wel serieus moeten schiften in wat we willen zien! Amuseer jullie nog en ik mis u Eefje maar die verhalen maken dat helemaal goed! Dikke kus en wees voorzichtig he jongens!
  3. Asje:
    25 februari 2014
    Eefje, mooi geschreven! En super fijne foto's. Ik ben zo blij voor jullie. Genieten genieten genieten :-)

Kus van de zus
  4. Sofie en Phillip:
    25 februari 2014
    Geweldig om jullie verhalen te lezen! We zijn heel blij te horen dat jullie het daar naar jullie zin hebben! Geniet met volle teugen. We zijn al heel benieuwd naar de volgende ervaringen die jullie gaan meemaken! :-)

Groetjes, Sofie en Phillip
  5. Lieselotte:
    27 februari 2014
    Lieve Eva! Super fijn om te lezen. Wauw, ik droom er van weg.
    (Ik betrap mezelf er net op dat ik hier onnozel zit te glimlachen achter mijn computer.)
    Geniet er nog van en ik kijk uit naar je verhalen als je terug bent.
    Oh, ik word er blij van.
  6. Katrien G.:
    2 maart 2014
    Hee Eva! Leuk om een beetje mee te volgen wat jullie allemaal beleven! Geniet er heel hard van! Tot snel chickiee!
  7. Leandra:
    5 maart 2014
    Hey Eef en Daan. Zo te horen hebben jullie de tijd van jullie leven. Adembenemend en onvergetelijk. Hopelijk verrast Laos jullie op een positieve manier. Ik kijk alvast uit naar het volgende blogbericht!

Ik vind het ook mooi om te lezen dat jullie erg veel respect hebben voor de Thaise dragers onderweg naar de berg. Uit eigen ervaring weet ik dat die mensen echt een zeer goede conditie hebben. Ik stond er zelf ook versteld van.

Geniet maar verder! Maak Laos maar onveilig!
  8. Annelise:
    14 maart 2014
    Hej,
    eindelijk heb ik de weg naar je blog gevonden.
    Je reis ziet er al geweldig uit! benieuwd naar wat je nog gaat tegenkomen.
    Wij waren vorig jaar ook in thailand, en jawel ook Kao Sok stond op ons lijstje. Zalig hoe je in zo een groot land, toch op dezelfde plaatsen komt! :-)
    Geniet er nog van!
    groetjes