Terugblikken en daarna met volle goesting vooruit!‏

12 juni 2014 - Bangkok, Thailand

Lieve mensen,

in januari kozen wij het ruime sop en heel binnenkort landen onze voetjes alweer op vertrouwde bodem. Na veel fruitshakes, cheeseburgers, curry's, tropische stranden, stralende dagen, tropische en minder tropische regenbuien, kleurrijke tuktuks, fijne guesthouses, koude douches en iets minder koude douches, nieuwe vriendschappen, vreemde culturen, frustraties, talloze lachbuien, tientallen magnumijsjes en vele bedenkelijke busritjes een kleine samenvatting over de (voorlopig) mooiste maanden van ons leven:

Fijnste guesthouse: Mutmee in Nong Khai (Eva + Daan); eervolle 2de plaats is Pia's Poppies in Tanah Toraja op Sulawesi (Daan)
Mooiste zonsondergang: Perth (Eva); Gili T (Daan)
Favoriete eiland: Koh Lanta (Eva); Gili Air (Daan)
Grootste adrenalinekick: ziplinen (Eva); van een waterval springen (Daan)
Lekkerste eten: duck in Nong Khai (Eva); Beef Rendang in Sengigi (Daan)
Grootste gemis: warme douche en propere kamer (Eva); mijn mama ;-) (Daan)
Grootste opkikker: ijskoude cola en warme douche (Eva); in oceanen, zeeën, rivieren, meren, watervallen, plassen en zwembaden springen op een hete dag (Daan)
Lievelingsland: Thailand en Laos (Eva) Thailand - eten, Laos - ziplinen, Indonesie - duiken, Australie - natuur, Cambodja - geschiedenis (Daan-die-niet-kan-kiezen)
Persoon die ik nooit vergeet: Ari and Vale  (Eva); Katrien (Daan)
Schattigste dier: puppy in Ubud (Eva) waterbuffel (Daan)
Favoriete zeedier: schildpad en blauwe zeester (Eva); zeeschildpad + reef shark + manta (Daan)
Leukste plek: Bangkok, Nong Khai, Vang Vieng, Luang Prabang, Tad Lo en Sydney (Eva); Bangkok, Nong Khai, Luan Prabang, Tad Lo, Gili Air, Melbourne, ... (Daan)
Meest magische moment: eerste echte duik (Eva); nightdive + manta point + schildpad volgen die langzaam verdwijnt in de blauwe massa (Daan)
Meest frustrendste moment: alle momenten van onduidelijkheid, waarop je bijvoorbeeld uit een bus gezwierd wordt zonder uitleg en niemand die Engels spreekt of je kan/wil helpen (Eva) zie grappigste moment + met 2 op 1 computer werken (Daan)
Grappigste moment: Daan zijn Davide imitatie en enkele momenten in Bangkok met de meisjes (Eva); in de vlakke zon op het middaguur 2.5u langs de kust van Gili Air lopen met al onze bagage in het mulle zand om dan uiteindelijk aan ons (op voorhand geboekte) guesthouse aan te komen en te merken dat dit op 50m van onze startplaats ligt als we de andere kant op waren gegaan. De uitdrukking en reactie van Vale waren legendarisch! (Daan)
Mooiste duikplek: eerste duik in Komodo (Eva + Daan)
Beste massage: Nong Khai en Bangkok (Eva) geen fan van massage (Daan)
Mooiste waterval: Luang Prabang (Eva + Daan)
Wat gaan we het missen van deze 5 maanden: vrijheid en goedkope massages (Eva); zorgeloosheid en goedkoop eten (Daan)
Leukste vervoermiddel: Brommer, tuk tuk (Eva); Brommer, bemo (Daan)

Ook nog enkele tips van jullie trottertjes (niet vergeten: we hebben enkel ervaring met Azie en Australie en ook: iedereen is anders):

De belangrijkste tip: GA OP WERELDREIS, zeker als je niet gebonden bent aan een job, zeggen we: doe het nu, het is een onbetaalbare ervaring die iedereen zou moeten kunnen maken.

Ben je zover en staat je rugzak klaar, onthoud dan dit:

1. Talloze sites en boeken zeggen: neem niet te veel mee in je rugzak. Maar wij zeggen dit: neem ook niet te weinig mee! Je moet je rugzak amper dragen omdat ze hier blijkbaar denken dat je geen 2 meter wilt stappen, en voor je het weet word je een tuktuk of taxi ingesleurd. Neem vooral genoeg t-shirts mee, in deze tropische hitte is het aangenaam om elke dag een vers te kunnen aandoen.
2. Je kan hier bijna overal alles kopen wat je nodig hebt, van vrouwelijke toileterie tot je 'favoriete' medicijn en vaak veel goedkoper dan bij ons. Neem dus een basis EHBO mee, maar niet meer dan dat.
3. Een sarong voor de meisjes is onmisbaar (vaak kan je niet in bikini rondlopen), en die kan je in bijna elke plaatsje spotgoedkoop vinden.
4. Vermijd TE toeristische plekken (bv: koh pipi in Thailand) maar vermijd ook zeker niet alle toeristische plekken. Ze zijn om een reden toeristisch en vaak is het er aangenamer reizen dan op plekken waar ze nog nooit een blanke hebben gezien (tenzij je geld te over hebt). Persoonlijk zijn onze favorieten plaatsen, plekjes waar er al wat toeristische voorzieningen zijn, maar nog niet al te veel toeristen (vb: Nong Khai, Tad Lo, Khao Sok)
5. Tips van reizigers die je onderweg ontmoet zijn vaak van goudwaarde maar het is belangrijk om na te gaan of de persoon die je een tip geeft dezelfde normen heeft als jij. Verder hebben we ook ondervonden dat je niet altijd moet luisteren en je gewoon moet gaan en je eigen mening vormen. Zo vonden wij Bangkok bijvoorbeeld een hoogtepunt terwijl veel mensen hier zo kort mogelijk willen blijven. Ook Pnom Penh laten vele mensen links liggen maar vonden wij net zeer intressant omwille van de massa's geschiedens. Een evenwichtsoefening, maar meestal geldt dit: ga af op je gevoel.
6. Plan niet te veel vooruit en laat je leiden door tips en je goesting, wij vinden het nog altijd de beste beslissing om op voorhand niks te plannen. En het voelde zeer vrijheidsbeperkend wanneer we soms gedwongen waren dit wel te doen. Het is ter plaatse dat je de beste indruk krijgt en dus ook de beste plaats om je volgende stap te bepalen.
7. Let op je geld als het gaat om eet -en slaapplaatsen, let vooral niet op je geld qua activiteiten (duiken, ziplinen, kayakken, boottochtjes...), je bent waarschijnlijk maar 1 keer op deze plaats dus krijg je enkel spijt als je zoiets links laat liggen.
8. Qua schoeisel ondervonden we dat sleffers onmisbaar zin, koop bij voorkeur een stevig paar (birkenstock, scholl) in Belgie en koop in Bangkok of elders een paar goedkope havaianas, want die kunnen tegen water. Voor trekkingen enzo raden we sportschoenen aan met een goede grip, zware bergbotinnen zijn absoluut overbodig en veel te zwaar.
9. Qua reisgidsen overtreft voor ons niks de trotter, zowel qua lay out en duidelijkheid als inhoudelijk. De lonely planet is een goed alternatief (niet van alle landen is een trotter). Het nadeel hiervan is dat iedereen met de Lonely Planet reist en er bijgevolg sprake is van een 'Lonely-Planet-effect'. Dit houdt in dat de reizigers zich erg groeperen op plaatsen die goed uit deze gids komen en bijgevolg mis je onbekendere schatten. Toch zijn dit qua budgetreizen volgens ons de toppers. Wij hebben van elk land een aperte reisgids meegenomen, hoewel dat extra gesleur opleverd, raden we dit toch aan. We zijn veel backpackers tegengekomen met 1 reisgids over verschillende landen of zelfs over heel ZO Azie, en ze hadden er altijd spijt van wegens de beperkte uitleg per land. Je kan ook altijd je reisgids op het einde weggoooien (vaak schiet er toch niet veel meer van over) of ruilen met medereizigers maar als je sentimenteel bent, kan je ze ook altijd opsturen naar huis als ze te zwaar worden.
10. Een handwasje zo nu en dan kan handig zijn om je favoriete T-shirt snel te wassen, maar over het algemeen wordt er hier overal zeer goedkoop wasservice aangeboden. Voor een halve euro tot max een euro per kilo wassen ze, drogen ze en plooien je kleding op! Zeer handig en snel.

Ziezo, dat was onze bescheiden hulp! Wil je er trouwens echt bij horen, raden we je aan een tattoo te laten zetten en te beginnen roken. Werkelijk elke reiziger die we hier zien voldoet aan die twee voorwaarden. Echt ongeloofelijk opvallend. Wij twijfelden nog over de tattoo maar uiteindelijk zijn we dan maar voor roken gegaan ;-)

Tot een van dees!
Voor altijd de uwe,

Daan en Eva

P.s. voor de ongeruste mama's, geinteresseerde papa's en nieuwsgierige vrienden: Op de site http://www.flightradar24.com/ kan je op een wereldkaart onze vlucht LIVE helemaal meevolgen. Zo kunnen jullie met eigen ogen zien of we niet mysterieus van de radar verdwijnen of neergeschoten worden door de vijandige Russen (Oekrainse luchtvaartmaatschappij vandaar). Bovendien wordt een schatting gegeven van de precieze tijd van landing (handig voor het ophaalcomite). Vul gewoon onze vluchtnummers (PS272 {BKK- KIEV} en PS145 {KIEV-BRU}) in in het vakje 'search' en je krijgt alle nodige info. We vertrekken rond 20.50u jullie tijd in Bangkok vanavond, dus voor diegenen die de voetbal links laten liggen: jullie weten wat gedaan!

1. Mama Els:
    12 juni 2014
    Leve het cliché, olé olé! Mama's zijn ongerust, papa's geïnteresseerd, vrienden nieuwsgierig. Gelukkig dat ge mij zo hard gemist hebt, dà maakt alles goed! Misschien maak ik morgen nu wél je lievelings 'Vlaams' gerecht (kriekskes met gehakt-en kroketteballekes) en leg ik boomgaardfrisgewaaide lakens met op je kussensloop een 'mon cherike'...
    De vlucht zal rustig, het weerzien heftig zijn. Liefs!
  2. Mien:
    12 juni 2014
    Wat een zalige afwisselende reis en wat een leuke samenvatting! Ik hou alvast jullie tips bij en wie weet kom ik er ooit ook wel. Trotter is trouwens ook mijn lievelingsgids om mee te reizen!
    Geniet van jullie thuiskomst!!! vele groetjes, Mien x